PÅ TUR

Ude godt, men hjemme bedst …

Ovenpå et hårdt forår, hvor vi på tre måneder har måtte sige farvel til de sidste tre af vores hunde, trængte vi i dén grad til at få tankerne ledt hen på noget andet, og det var bestemt lidt af en udfordring at gøre hjemmefra hvor huset føltes stort og tomt. Så da vi begge havde mulighed for at holde fri dagen efter Kristi Himmelfartsdag pakkede vi bilen og satte kursen mod Jylland i fire dage. Vi tog den lidt på gefühlen og havde ikke planlagt det store eller booket hoteller hjemmefra, hvilket både var en stor frihed, men også lidt nervepirrende for sådan en som mig der helst skal vide hvad jeg skal lave, sådan time for time.

Selvom jeg havde lidt svært ved konceptet da vi kørte hjemmefra endte det faktisk med at være ret afslappende at give slip på lysten til at planlægge alting, vi havde hver én ting på listen vi gerne ville, jeg ville gerne en tur ARoS og Michael ville gerne en tur ud på Grenen ved Skagen, resten lod vi være op til humøret (og vejrguderne, haha).

Torsdag morgen kørte vi hjemmefra og direkte til Århus hvor vi spiste frokost og tog på ARoS. Det var småregnende og blæsende, så det viste sig at være en god dag at tage på museum. Jeg har været der et par gange før, men det var første gang for Michael, og jeg tror han syntes at det var meget fedt, og vi gik den obligatoriske regnbuetur som altid er så fin.

Efter turen på ARoS kørte vi en halv times tid videre til Randers hvor vi havde fundet et godt hotel via vores hotels.com app (fordelen ved at vente med at booke hotel til selve ankomstdagen er helt sikkert at man kan være heldig at få nogle gode rabatter på nogle ellers lidt dyrere hoteller, ulempen kan være at det kan være svært at finde noget. Vi prøvede begge dele, men for det meste fungerede det fint med at booke sent). Vi boede på Best Western Plus Hotel Kronjylland, og det var SÅ fint. Det er helt sikkert det bedste hotel jeg har boet på i Danmark, det var på ingen måde slidt, men stilen var stadig holdt i lidt ældre, men alligevel moderne stil. De havde den sødeste lille gårdhave, værelset var både stort og flot, morgenmaden var rigtig god og personalet var så søde. Der skal vi helt sikkert bo igen engang, og hvis du har et ærinde i omegnen, så burde du prøve det. Området lige omkring hotellet er ikke det flotteste, men centrum er lige i gåafstand og vi fandt nemt et sted at spise og gik en tur gennem den hyggelige by bagefter.

Næste dag var vejret skønt og vi gik en tur i Randers inden vi satte kursen mod Skagen. Vi gik ud til enden af Grenen og tog Sandormen tilbage, hvilket fungerede rigtigt fint. Michael har familie i Nordjylland og har været der før, men det var min første tur, og jeg var ret facineret over at se de to have mødes og bølgerne der mod hinanden.

Da vi var ved at være trætte og sultne og ikke vidste hvad vi ville næste dag besluttede vi os for at finde et hotel i Frederikshavn, ca. en halv times kørsel fra Skagen, og vi endte med at finde et meget billigt værelse på en outlet-del af Hotel Jutlandia. Værelset var slidt og gammelt, men til prisen var det ok. Da værelset ikke ligefrem indbød til hygge gik vi en tur ud i byen for at finde noget at spise og se os omkring og helt tilfældigt ramlede vi ind i noget late night hvor alle butikkerne havde åbent til kl. 22 og der var masser af folk og musik i byen, vejret var skønt, så vi fik en rigtig hyggelig aften i byen.

Omkring kl 21 gik vi tilbage til hotellet og drak en øl i baren der inden vi gik op for at sove. Det med søvnen viste sig at være lidt af en udfordring da værelset lå lige under restauranten på 6. sal og der blev kørt med rulleborde til ret sent om aftenen, og da værelset samtidig var virkelig varmt vågnede vi flere gange og var noget matte i sokkeholderne næste dag hvor vi fandt en to-go-kaffe og satte kursen sydpå.

Vi gjorde stop ved søerne i Silkeborg og gik en tur inden vi kørte til Kolding for at overnatte, da vi havde fundet en god deal hos Comwell i Kolding. Inden da tog vi lige en smut ud for at spise frokost og købe noget badetøj da der var en indendørs pool på hotellet og vi havde efterladt vores badetøj derhjemme, haha. Hotellet havde nærmest alle faciliteter og da vi havde checket ind drak vi en kop kaffe i baren og så tog Michael en velfortjent lur mens jeg gik i poolen og saunaen. Poolområdet var fint, en smule slidt og poolen var ikke særligt stor, men perfekt til lige at få svømmet lidt og rørt kroppen efter en lang tur i bilen. Værelset var rigtig fint, men igen drillede varmen lidt da der ikke rigtigt var så meget aircondition, men vi klarede den med et åbent vindue.
Om aftenen tog vi ud og spise inden vi tog tilbage til hotellet og fik en drink i baren (hvor jeg forsøgte at skule til CL-finalen henne på skærmen) og bagefter gik vi op tog et bad og gik i seng.

Næste morgen talte vi lidt om at køre en lille smut til Tyskland inden vi skulle hjemad, men blev ret hurtigt enige om bare at køre hjem efter vi havde spist morgenmad (som i øvrigt var rigtig fin og med i prisen). Vi var lidt nervøse for at ende i en kæmpe kø hvis vi kørte for sent hjem, så vi var hjemme allerede over middag søndag. Det var ret perfekt da vi så både nåede at få slappet lidt af, pakket ud, vasket tøj og ordnet lidt herhjemme uden stress.

Og så til overskriften. Det var så fint at være af sted, og det fjernede helt sikkert meget af tiden tankerne fra det hundeløse-hus derhjemme. Flere gange på vejen hjem tog jeg dog mig selv i glimt i at glæde mig til at komme hjem til dem. Der går nok noget tid inden den slags stopper. Men jeg var så glad for at komme hjem til min egen kaffemaskine (som jeg prøver at pønse på hvordan vi kan tage med på fremtidige ture, haha). Og mine gode sommerdyne der gjorde at jeg sov meget bedre i nat end på hele turen. Jeg kan godt mærke at mine morgenrutiner er så indgroede, at det i virkeligheden nok var meget sundt at blive tvunget ud af dem for en stund.

Jylland var perfekt til en lille smuttur på 3-4 dage. Til næste tur pønser vi på at tage til Sverige og måske være et par nætter hvert sted, jeg har i hvert fald gerne længe ville på elg-safari, og mon ikke Michael er til at lokke med på den.

Har du en forlænget weekend du ikke lige ved hvad du skal bruge til, så er sådan en lille tur helt perfekt. Er du på budget (som vi bestemt også er), så er her et par tips til at gøre turen så billig som så muligt.

• Hav en køletaske/kasse med i bilen hvis du har plads og fyld den med vand, sodavand, juice, frugt, osv. hjemmefra så du ikke skal ind på en tank for at købe den slags hvis du er tørstig eller småsulten.
  • Find cafeer/restauranter der har gode frokosttilbud og spis frokost så sent som så muligt, så kan man tit nøjes med en salat eller lignende til aftensmad.
  • De steder vi var var der masser af gratis seværdigheder. Gå f.eks. en tur ud på Grenen i Skagen, gå en tur ved Silkeborgsøerne, en tur på stranden ved Vesterhavet, osv.
  • Undersøg hjemmefra priser på hoteller hvis du ved præcis hvor du vil hen, men hvis I tager den lidt som den kommer som vi gjorde, så brug f.eks. Hotels.com-appen. Vi brugte ca. 1700,- på 3 overnatninger hvoraf de to af dem var virkelig fine og normalt kostede en del mere, fordi vi ventede med at booke til selve dagen hvor vi ankom. Men det kræver lidt is i maven og man skal også være parat til at tage noget lidt mere træt og slidt hvis man ikke kan finde noget.
  • Tag hoteller der ligger udenfor de større eller mere turistede byer. Vi tog f.eks. Frederikshavn i stedet for Skagen og Randers i stedet for Århus og der var også noget at spare på hotelregningen.